Les 2: Maat en Ritme
In les 2 ga je een ritme van 16 maten bedenken. Gebruik hierbij verschillende nootwaarden en bedenk uiteraard in welke maatsoort jij jouw ritme wilt schrijven! Tip: zoek eventueel op wat de meest gebruikte maatsoort is.

Als groepje maken jullie één ritme, maar iedereen heeft een eigen partij. Oftewel, iedereen heeft apart ook een ritme, maar let hierbij op dat het een geheel blijft in het groepje! Je kunt experimenteren door verschillende ritmes te klappen.

Les 3: Dynamiek en Tempo
Ga verder met het ritme dat je in de vorige les hebt gemaakt. Uiteraard mag je ook een nieuw ritme maken! In deze les ga je het ritme meer dynamiek en tempi geven. Bedenk wat je wilt bereiken met jouw ritme en experimenteer met verschillende dynamiek en tempi. Vergeet hierbij niet om ook rekening te houden met overgangsdynamiek 😉

Om je een beetje op weg te helpen, kunnen de volgende vragen jou helpen:

  • Is het doel om jullie muziek snel en vrolijk te laten klinken?
  • Is het doel om jullie muziek langzaam en mooi te laten klinken?
  • Is het doel om jullie muziek breekbare en gevoelige stukjes te laten hebben? (zachte dynamiek)

Les 4: Instrumentatie
In een orkest wordt muziek gemaakt met meerdere instrumenten zoals jullie inmiddels weten. Welke instrumenten vinden jullie passend bij jullie ritme? Denk hierbij natuurlijk na over wat je voor gevoel over wilt brengen. Aangezien jullie ritme uit meerdere partijen bestaat, kan jullie ritme ook bestaan uit meerdere instrumenten, wel zo leuk!

Les 5: Videoclips
Helaas hebben jullie geen (of weinig) instrumenten tot jullie beschikking, maar eigenlijk kun je van alles muziek maken. Wat dachten jullie van de ritssluiting van je jas, of met een pen tikken tegen een (gedeeltelijk) gevuld glas. Ga eens op zoek naar dit soort omgevingsgeluiden en probeer je ritme eens hierop te spelen. Wees creatief!